donderdag 12 november 2009

Reflectie Jennifer

Ik weet even niet zo goed waar te beginnen. Wat een opdracht... Ik vond het geen PABO-opdracht, omdat we zoveel en zo diep op het onderwerp in moeten gaan. Ik vraag me af of ik dit in de praktijk, dus straks in mijn klas, zal gaan gebruiken. Ik verwacht van niet. Het kost echt veel teveel tijd. Ik heb er wel een hoop van geleerd en vond het samenwerken in het groepje ook prima gaan. Gelukkig heeft Nils met zijn achtergrond een goede invulling kunnen geven aan de beeldaspecten en omdat Anne, Nils en ik al vaker samengewerkt hebben weten we dat we van elkaar opaan kunnen en wat onze sterke en zwakke kanten zijn. Jammer dat we dat niet in het groepje mochten doen dat we in eerste instantie wilden. Dit had wellicht nog een beter resulaat opgeleverd. Ik heb ook nog niet eerder meegemaakt dat er zo strikt werd omgegaan met het aantal personen in een groepje.
De college's vond ik enerzijds erg boeiend, omdat duidelijk werd uitgelegd wat beeldaspecten zijn en hoe we goede vragen daarover kunnen formuleren en anderszijds chaotisch, waarbij voor mij de verwarring soms groter was dan de leeropbrengst.
Ook jammer dat we pas weer laat reactie kregen op onze blog. Met een deel van het commentaar het=b ik nu niet voldoende kunnen doen. In de tentamenweek kan toch niet verwacht worden dat er nog uren aan een blog gewerkt wordt en dat er nog een film bekeken en geanalyseerd wordt. Ik heb gemerkt dat ik toch echt meer dan vier uur slaap nodig heb per nacht ;-)
Al met al een heel verhaal. Ik hoop dat de opdracht wordt aangepast voor de volgende D2 groep en ben benieuwd naar de beoordeling.
Jennifer

2 opmerkingen:

  1. Hoi Jennifer, het spijt me te horen dat je de opdracht als zo zwaar hebt ervaren. Het feit dat je nog geen kennis had van de beeldaspecten is betreurenswaardig. Die stof wordt al behandeld vanaf groep 4 volgens de kerndoelen primair onderwijs. Mijn toevoeging is geweest deze kennis te koppelen aan kinder(animatie)films. Hopelijk ga je het dus wel gebruiken in de praktijk, zodat je leerlingen zult afleveren die wel goed toegerust zijn later. En qua druk hoor ik graag wat nu zoveel tijd heeft gekost..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ik geen kennis had van de beeldaspecten is niet juist, want ik had voor mijn beide BOM-men een hoog cijfer. Je zou ze eens moeten inzien ;-) De aspecten die erbij komen voor een film waren mij onbekend.
    Wat voornamelijk veel tijd gekost heeft is het bekijken van de film, meerdere keren. Ook heb ik het Engelstalige boek gelezen en veel info gezocht op internet, zoals recensies, interviews en nog allerlei info over de originele film met Gene Wilder.
    Ook in het bedenken van de lessen zit best veel tijd, voor de webquest heeft best veel tijd gekost om in elkaar te zetten. Jammer dat deze is vervallen, omdat ik niet wist hoe we deze konden aanpassen aan de gestelde eisen. De les was dan misschien niet geschikt voor KO, maar voor SEO zou het wel een goede les zijn geweest.
    Als ik het goed begrepen heb, heeft elk groepje een verbeteropdracht gekregen. Dit betekent dus dat geen van de groepjes een voldoende heeft behaald. Dan vraag ik mij af of het doel van de opdracht in beginsel wel duidelijk is geweest en of we dan nu wel aan de gestelde eisen hebben voldaan.
    Toch vond ik de opdracht leerzaam en zal ik zeker gebruik maken van wat ik geleerd heb in mijn lessen. Wat ik in mijn reflectie bedoelde is dat ik zo'n uitgebeide les, met vooronderzoek, uitgebreide analyse van de beeldaspecten, kijkwijzer enz. niet zal gebruiken voor een les. Delen ervan natuurlijk wel. Ook heb ik geleerd om op een andere manier naar een film te kijken en dat boeit me.
    Weer een heel verhaal... en weer ben ik benieuwd naar je oordeel.

    BeantwoordenVerwijderen